جغرافیا
سید مرتضی غیور باغبانی؛ فائزه حامد همراهیان؛ منیره یگانه مفرد؛ محمد مرتضایی
چکیده
گردشگری مذهبی یکی از قدیمیترین و مهمترین انواع گردشگری است که سهم قابل توجهی از فعالیتهای گردشگری را به خود اختصاص داده است. گردشگری مذهبی علاوه بر جنبههای اقتصادی و مالی، در جنبه اجتماعی نیز باعث ارتباط بیشتر با سایر جوامع اسلامیمیشود و فراهمکننده تعامل بین ملتها و فرهنگهایی است که نقاط مشترکی با هم دارند. ...
بیشتر
گردشگری مذهبی یکی از قدیمیترین و مهمترین انواع گردشگری است که سهم قابل توجهی از فعالیتهای گردشگری را به خود اختصاص داده است. گردشگری مذهبی علاوه بر جنبههای اقتصادی و مالی، در جنبه اجتماعی نیز باعث ارتباط بیشتر با سایر جوامع اسلامیمیشود و فراهمکننده تعامل بین ملتها و فرهنگهایی است که نقاط مشترکی با هم دارند. هدف این پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر تجربه ماندگار گردشگر مذهبی و تحلیل پیامدهای آن؛ شامل تمایل به بازدید مجدد و توصیه مقصد به دیگران است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ روش، توصیفیـ پیمایشی است که جامعه آماری آن گردشگران مذهبی شهر مشهد مقدس هستند و نمونهگیری بهصورت احتمالی و از نوع تصادفی ساده با تعداد 384 فرد انتخابشده است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بومیسازیشده است که روایی آن از طریق تأیید خبرگان و در قسمت کمّی با روش تحلیل عاملی تأییدی، روایی همگرا و واگرا و همچنین پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ و پایایی مرکب مورد سنجش قرار گرفت. به منظور تحلیل دادههای جمعآوریشده، از روش مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار SMART-PLS انجام شد. نتایج نشان داد مشارکت گردشگران مذهبی شهر مشهد، تأثیر معناداری بر تعامل فرهنگی و تجربه ماندگار آنها دارد. همچنین تجربه ماندگار گردشگران مذهبی شهر مشهد تأثیر معناداری بر تمایل به بازدید مجدد از مقصد و توصیه مقصد به دیگران دارد و درنهایت مشارکت گردشگران مذهبی شهر مشهد از طریق تعامل فرهنگی بر تجربه ماندگار آنان تأثیرگذار است.
سید مرتضی غیور باغبانی؛ معین حیدری اقدم؛ فائزه حامد همراهیان؛ منیره یگانه مفرد
چکیده
صنعت گردشگری بهعنوان یکی از صنایع بزرگ و متنوع جهانی، مهمترین منبع درآمد و اشتغالزایی برای بسیاری از کشورهای دنیا بهشمار میرود. ایران جزء 10 کشور برتر جهان از لحاظ برخورداری از جاذبههای گردشگری، جزء 5 کشور دنیا از لحاظ دارابودن تنوع گردشگری و جزء 3 کشور اول جهان از نظر محصولات مرتبط با صنایع دستی و تنوع آن است. بنابراین، ...
بیشتر
صنعت گردشگری بهعنوان یکی از صنایع بزرگ و متنوع جهانی، مهمترین منبع درآمد و اشتغالزایی برای بسیاری از کشورهای دنیا بهشمار میرود. ایران جزء 10 کشور برتر جهان از لحاظ برخورداری از جاذبههای گردشگری، جزء 5 کشور دنیا از لحاظ دارابودن تنوع گردشگری و جزء 3 کشور اول جهان از نظر محصولات مرتبط با صنایع دستی و تنوع آن است. بنابراین، هدف پژوهش حاضر ارائه راهبردهای جذب گردشگر خارجی در شهر مشهد با استفاده از مدل استراتژیک SOAR میباشد. این پژوهش از لحاظ روش، توصیفی- تحلیلی و همچنین، روش پژوهش، کیفی و ابزار پژوهش، مصاحبه نیمهساختاریافته و پرسشنامه است. نمونه آماری شامل 13 نفر از مدیران سازمان گردشگری، مدیران مراکز تجاری، اقامتی و گردشگری است که به شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب شدهاند. به منظور سنجش روایی، از روایی صوری و محتوا و برای سنجش پایایی از توافق دو کدگذار استفاده شدهاست. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق عوامل چهارگانه در مدل استراتژیک SOAR انجام شد که به وسیله آن راهبردهای افزایش جذب گردشگر خارجی در شهر مشهد استخراج گردید. نتایج پژوهش منجر به استخراج 11 راهبرد شد که مهمترین آنها عبارتاند از: 1. معرفی شهر مشهد بهعنوان قطب گردشگری حلال، 2. تقویت روابط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی با سایر کشورهای اسلامی؛ بویژه کشورهای همسایه، 3. توسعه شهری و ارتقای رضایتمندی شهروندان و 4. بسترسازی جهت افزایش سرمایهگذاری خارجی و تسهیل مبادلات ارزی. در انتها نیز برای هر راهبرد، برنامههای عملیاتی مرتبط با آن ارائه شدهاست.